פרטי התקשרות

פנייתכם חשובה לנו, השאירו פרטי יצירת קשר ואנו נשמח לחזור אליכם

ההבדל בין טיפול סיעודי לסיעודי מורכב

מהו ההבדל בין מצב סיעודי למצב סיעודי מורכב ומהן ההשלכות הנלוות להבדל בין השניים? על כך ועוד במאמר שלפניכם.

מבחן תלות, הידוע גם בשם ADL (ACTIVITIES OF  DAILY LIVING), הוא האמצעי הרשמי של המוסד לביטוח לאומי לצרכי הערכת מצב סיעודי. מבחן זה בוחן למעשה את יכולות התפקוד של הנבחן בביצוען של ששת פעולות יומיומיות בסיסיות

  1. אכילה ושתייה
  2. קימה ושכיבה
  3. הלבשה
  4.  רחצה
  5. ניידות
  6. שליטה בסוגרים.

בכל אותם מקרים בהם הנבחן מתקשה לבצע באופן עצמאי את מלוא ו/או רוב הפעולות הנ"ל, הוא יוגדר כאדם הסובל ממצב סיעודי ויזקק לטיפול סיעודי התואם את מצבו.

אם כך, מהו מצב סיעודי מורכב?

ההגדרה של מצב סיעודי מורכב מתבססת בראש ובראשונה על אי – יכולת בביצוע הפעולות היומיומיות הנכללות במבחן ADL, כאשר מעבר להיותו , אותו אדם מתמודד עם מצב בריאותי המצריך טיפול רפואי בנוסף לטיפול הסיעודי.

בין יתר המקרים בהם מצבו של אדם במצב סיעודי מוגדר כמצב סיעודי מורכב נכללים:

  • חולים סיעודיים הסובלים ממחלות ממאירות ונדרשים בין היתר לטיפולי כימותרפיה והקרנות
  • חולים סיעודיים הסובלים מפצעי לחץ ופצעים קשיי ריפוי
  • חולים סיעודיים הנזקקים לדיאליזה
  • חולים סיעודיים הסובלים מבעיות נשימתיות
  • חולים סיעודיים הנזקקים לעירוי נוזלים או דם באופן קבוע או ממושך
  • חולים סיעודיים הנחשבים לחולים בלתי יציבים בכל הנוגע למצבם הרפואי הם נדרשים לטיפולי וניטור רפואי קבוע ויומיומי

ומצבים רפואיים נוספים המחייבים טיפול רפואי ייחודי בנוסף לטיפול הסיעודי הנדרש בהתאם ליכולות התפקוד של החולה. להבחנה בין מצב סיעודי למצב סיעוד מורכב, יש משמעות רבה גם בהיבט הטיפולי וגם בהיבט המימוני של הטיפול.

מהן ההשלכות הנלוות להבדל בין מצב סיעודי למצב סיעודי מורכב?

להבחנה בין מצב סיעודי למצב סיעוד מורכב, יש משמעות רבה גם בהיבט הטיפולי וגם בהיבט המימוני של הטיפול. על מנת לסייע לכם להבין את ההשלכות הנלוות להבחנה בין מצב סיעודי למצב סיעודי מורכב, ריכזנו עבורכם מספר פרמטרים הניתנים להשוואה בין שני המצבים:

טיפול בבית

  • מצב סיעודי – אדם המוגדר במצב סיעודי ומתגורר בביתו, זכאי לגמלת סיעוד מטעם המוסד לביטוח לאומי. גמלה זה באה לידי ביטוי בשעות עבודה של מטפל ו/או עובד זר (בין 16 ל-18 שעות שבועיות לערך).
  • מצב סיעודי מורכב – אדם המוגדר במצב סיעודי מורכב המטופל בביתו יכול להסתייע ביחידות לטיפול בית המופעלות על ידי קופות החולים ובגמלת סיעוד המיועדת למימון טיפול אישי בבית.

טיפול במסגרות

  • מצב סיעודי – מסגרות אשפוז מתאימות כגון: מרכזים רפואיים גריאטריים (גט"ר) בהם פועלות מחלקות סיעוד המספקות שירותים כגון: טיפול רפואי ותרופתי בהתאם לצורך, שירותי הסעדה, שירותי שינה וכדומה.
  • מצב סיעודי מורכב- מסגרות אישפוז סיעודיות כגון: בתי חולים סיעודיים ומרכזים רפואיים גריאטריים בהם בנוסף לטיפול הסיעודי, ניתנים שירותי השגחה רפואית 24/7.

מקורות סיוע לצרכי מימון הטיפול

  • מצב סיעודי – באמצעות גמלת סיעוד ו/או ביטוח סיעודי ו/או הון עצמי העומד לרשות בני משפחתו של החולה
  • מצב סיעודי מורכב- באמצעות השתתפות של קופות החולים, השתתפות הביטוח הסיעודי והון עצמי.

חשוב לדעת: במקרים של מצב סיעוד מורכב, מימון הוצאות האשפוז נעשה על ידי קופת החולים ובני משפחתו של החולה, כאשר ההשתתפות העצמית של החולה (באמצעות בני משפחתו ברוב המקרים) הינה כ-130 ₪ ליום ויתרת התשלום על ידי קופת החולים. חשוב לציין שחל איסור מוחלט על קופות החולים להתנות את מימון האשפוז בתשלום ההשתתפות העצמית, כאשר גם במקרים בהם בני משפחתו של החולה מסרבים לממן את דמי ההשתתפות העצמית, קופות החולים חייבות לספק לחולה את שירותי האשפוז. כמו כן, קופות החולים מאפשרות פנייה אליהן לטובת קבלת הנחה משמעותית בדמי ההשתתפות העצמית לאשפוז וזאת באמצעות פניה לעובדות הסוציאליות הפועלות בקופות החולים השונות. חשוב לציין שלכל אדם המחזיק באחד מהביטוחים המשלימים של קופות החולים השונות, יהא זכאי לתקופת אשפוז של עד 60 יום ללא דרישה לתשלום דמי השתתפות עצמית.

מה כולל האשפוז במחלקות סיעוד מורכב?

נפתח ונציין שמחלקות סיעוד מורכב הן מחלקות אשפוז הפועלות בבתי חולים ציבוריים ו/או במרכזים רפואיים גריאטריים בהם פועלות מחלקות אשפוז. במחלקות אשפוז אלו ניתנים שירותי אשפוז שונים המותאמים למצבו הסיעודי של כל חולה ובהתאמה למצבו הרפואי המחייב קבלת טיפול רפואי. בנוסף, האשפוז במחלקות אלו כולל טיפולים במקצועות בריאות שונים כגון: ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה וכדומה, וזאת בהתאם ליכולותיו הפיזיולוגיים של החולה. חשוב להדגיש  שהטיפול כולל מעקב וטיפול יומיומי של הצוות הרפואי הפועל במחלקה, כאשר מחלקת האשפוז כוללת רופא תורן 24 שעות ביממה וצוות סיעוד טיפולי.

לסיכום, חולה במצב סיעוד מורכב הינו חולה סיעודי הנדרש מעבר לטיפול במצבו הסיעודי הבא לידי ביטוי בקבלת עזרה טיפולית בביצוע פעולות יומיומיות שבהן הוא מתקשה, גם להשגחה וטיפול רפואי בהתאם למצבו הרפואי. משרד הבריאות הגדיר מספר מצבים רפואיים הנכללים תחת ההגדרה של חולה סיעוד מורכב, כאשר הטיפול בחולים אלו מתבצע בעיקר במחלקות האשפוז הסיעודיות בבתי החולים ובמרכזים הפרטיים, אך יחד עם זאת, חשוב לציין שהטיפול בחולה סיעוד מורכב מתאפשר גם בביתו באמצעות היחידות לטיפולי בית של קופות החולים.

Facebook