פרטי התקשרות

פנייתכם חשובה לנו, השאירו פרטי יצירת קשר ואנו נשמח לחזור אליכם

טיפולים אונקולוגים בקהילה

טיפולים אונקולוגים בקהילה – מתן מענה לצורך הולך וגובר של חולי הסרטן

בשנים האחרונות אנחנו עדים לגידול קבוע במספר מקרי הסרטן בעולם המערבי. בשנת 2014 נרשמו כ-1.7 מיליון מטופלים חדשים עם אבחנה של סרטן בארה"ב.

שתי הסיבות העיקריות לעליה זו הינם:

  1. העלייה בתוחלת החיים והזדקנות של האוכלוסייה
  2. ההתפתחות במגוון הטיפולים הניתנים למחלת הסרטן, גם בגילאים מתקדמים מה שמוביל לעליה בתוחלת החיים גם בקרב אוכלוסיית המטופלים

לכן, מחלת הסרטן נחשבת כיום כמחלה כרונית חדשה עם מספר הולך וגדל של מטופלים באוכלוסייה שחיים עם המחלה לאורך זמן תוך כדי קבלת טיפולים תרופתיים דרך הוריד או בכדורים לאורך תקופות זמן ארוכות ובמחזורי טיפול רבים.

כתוצאה מתהליכים אלו העומס על המרכזים האונקולוגיים הנותנים טיפולים בבתי החולים הולך וגדל, השחיקה של הצוות הרפואי הולכת וגדלה וההתייחסות למטופל האונקולוגי ולצרכים הרבים והמורכבים שלו הולכת ופוחתת. לכן, עולה השאלה האם ניתן לתת טיפולים לחולי סרטן במרכזים מחוץ לבתי החולים?

הצורך לכך עולה לא רק עקב העומס הגדל על המרכזים הרפואיים הגדולים, אלא גם עקב העדפתו הטבעית של חולה הסרטן לקבל את הטיפולים באווירה שקטה, קרוב למקום מגוריו ובתמיכת בני משפחתו ואנשים הקרובים אליו. בנוסף, טיפול בקהילה יכול להוזיל עלויות למטופלים ולחברה כולה.

הדרישה לטיפול אונקולוגי תרופתי בקהילה מחייבת הערכות מקצועית הן ברמה של הציוד והן ברמה של הצוות המטפל ובראש ובראשונה של הצוות הסיעודי ושל הצוות הרפואי. האיגוד האונקולוגי האמריקאי הוציא הנחיות מסודרות למתן טיפולים אונקולוגים כימותרפיים וביולוגים דרך הוריד ובכדורים. הנחיות אלו מחייבות לא רק את המרכזים הרפואיים הגדולים אלא גם ובאותה מידה, את המרכזים הרפואיים הקטנים בקהילה ועד מתן הטיפול בביתו של המטופל.

לאור כל אלה קיים הצורך להוכיח שטיפול אונקולוגי בקהילה יעיל כמו טיפול הניתן במסגרת מרכז סרטן גדול.

במחקר שנעשה באנגליה על עשרות חולים, התבצעה השוואה של איכות, בטיחות והעדפת המטופלים בין מתן הטיפולים בבית חולים מרכזי לבין מתן הטיפולים במרכז רפואי בקהילה.

במחקר עצמו נבדקו 2 קבוצות מטופלים אשר נזקקו לטיפולים כימותרפיים. המטופלים קיבלו 2 קורסים ראשונים של טיפולים אונקולוגים כולל כימותרפיה במרכזי סרטן גדולים או במרכזים רפואיים קהילתיים. לאחר מכן הקבוצות התחלפו – הקבוצות שטופלו במרכזי הסרטן עברו למרכזים הקהילתיים ולהיפך שם קיבלו עוד 2 מחזורי טיפול. לאחר 4 מחזורים התבקשו הנבדקים לענות על שאלונים. בשתי הקבוצות נבדקו שביעות הרצון, חרדה, ועוד.

מבין תשובות המשתתפים קל להצביע על העדיפות שלהם למרכזים הקהילתיים. מדובר במרכזים הקרובים יותר לביתם, מצריכים נסיעה קצרה יותר וגם עלויות נמוכות יותר. חשוב לציין כי הצוות שנתן את הטיפולים היה צוות מתוך מרכזי הסרטן, כלומר צוות אונקולוגי מנוסה ומיומן, שידע לתת מענה לשאלות הרבות גם כאשר הטיפול ניתן במרכזים שאינם מכילים את כל המתקנים המצויים בבית חולים גדול. המטופלים דיווח על יחס חם ואינטימי יותר. תחושותיהם היו טובות יותר והם היו חרדים ומדוכאים פחות.

מחקר נוסף שנעשה ומחזק את הטיפול בקהילה, נעשה על מתן Rituximab למטופל NHL, ובדק בטיחות של מתן טיפול במרכז רפואי בקהילה לעומת בית חולים. המחקר הראה כי אין הבדל מבחינת הסכנה למטופל במתן טיפול במרכז בקהילה לעומת הטיפול בבית החולים.

כמו כן אפשר לציין כי כרגע העלות של מתן טיפול במרכז מרוחק היא יקרה יותר מהמתן במרכז סרטן גדול. אך בהתחשב בעלייה במספרי המטופלים, בעתיד נראה כי יהיה זול יותר לתת את הטיפולים במרכזים הקהילתיים לעומת עלות שיפוץ והגדלה של מרכזי הסרטן הקיימים.

מחקרים נוספים מצדדים במתן טיפול אונקולוגי וטיפול תומך בקהילה עבור האוכלוסייה המבוגרת המתקשה להתנייד ועבור מטופלים בשלבי סוף חיים. כל המחקרים מדגישים את העדפת המטופלים, את הצורך בשימור איכות חיי המטופלים ואת העצמת התמיכה של המעגל הקרוב ביותר למטופל המודגשת באמצעות מתן הטיפולים קרוב לבית.

לסיכום: עקב עליית כמות חולי הסרטן ועקב הפיכת המחלה במצבים רבים למחלה כרונית המחייבת טיפולים תרופתיים לטווח ארוך, קיימת עליה משמעותית בצורך לטיפולים אונקולוגים כימותרפיים, ביולוגים ואימונותרפיים בקהילה. הטיפולים במסגרת זו יכולים להינתן ברמה המקצועית הגבוהה ביותר שאינה נופלת מהרמה המקצועית הקיימת במרכזים הגדולים. היתרון הגדול בטיפולים במרכזים רפואיים קהילתיים קטנים נעוץ באווירה החמה והאינטימית בה שוהים המטופלים ולנוחות והתמיכה המתלווה לטיולים במסגרת זו.

כל חולי הסרטן יכולים להרוויח מטיפולים בקהילה וליהנות מהיתרונות שבגישה זו אך הנהנים העיקריים הינם המטופלים המבוגרים והקשישים, ואלה העומדים לפני השלב של סוף חיים. בנוסף, מטופלים רבים המופנים לטיפולים כרוניים לטווח ארוך כמו אלו המקבלים טיפולים ביולוגים או אימונותרפיים דרך הוריד במשך שנים או טיפולים מונעים לאורך תקופה ארוכה, יכולים ליהנות מטיפול מקצועי קרוב לבית מבלי להזדקק להגיע למרכזים הגדולים המרוחקים והעמוסים.

אנשי המקצוע צופים שהטיפול האונקולוגי התרופתי והליווי הרב תחומי בקהילה ילך ויתרחב בשנים הבאות ושיש להיערך לכך הן בהקשר של הקמת מרכזים רפואיים קהילתיים והן בהקשר של הכשרת כוח אדם סיעודי, רפואי ופרא-רפואי איכותי.

לפרטים נוספים ולתיאום ביקור במכון האונקולוגיה

בסניף "המושבה נס ציונה" חייגו: 073-2456271

Facebook