פרטי התקשרות

פנייתכם חשובה לנו, השאירו פרטי יצירת קשר ואנו נשמח לחזור אליכם

תהליך הטיפול האונקולוגי – כל מה שחשוב לדעת

המונח "אונקולוגיה" מתייחס לתחום החקר והטיפול במחלת הסרטן. הרופאים האונקולוגיים הם האחראים למעקב אחר התפתחות המחלה, הגודל של הגידולים, התפשטות הגידולים, בחירת הטיפולים המתאים ומעקב אחר תגובת הגוף לטיפול והשפעת הטיפול על המחלה. ברוב המקרים האונקולוג אינו מבצע בעצמו ניתוחים או טיפולי הקרנה, הוא מורה על הצורך בטיפול בעוד צוות רפואי מומחה במכון מבצע את הטיפולים ומעביר אליו את התוצאות למעקב.

המקום בו פועלים האונקולוגים ובו מקבלים המטופלים את הטיפול הדרוש הוא מכון אונקולוגי. ישנם מכונים המתמחים בסוג מסוים של גידולים בצורה ספציפית (מערכת העיכול, המוח, סרטן העור, סרטן השד). רופאים אונקולוגים נוכל לפגוש בבתי חולים, קופות חולים, מרכזים רפואיים פרטיים. כ-200,000 חולי סרטן מקבלים טיפול כיום בישראל בבתי חולים ובמכונים אונקולוגיים. מספר החולים גדל משמעותית בשנים האחרונות.

מדוע ישנה עלייה במספר חולי הסרטן?

העלייה בתוחלת החיים הפכה טיפול בסרטן ללגיטימי גם בגילאים מבוגרים. בעבר נהוג היה שלא להציע טיפולי סרטן לחולים קשישים. התרופות החדשות בתחום מאריכות משמעותית את תוחלת החיים של חולי הסרטן ומגדילות כך את מספר החולים המקבלים טיפול בכל מכון אונקולוגי בו זמנית. גורם נוסף לעלייה במספר החולים הוא ענף תיירות המרפא בישראל. מטופלים ממדינות אירופה, ארצות הברית וברית המועצות מגיעים לישראל בכדי לקבל טיפול במחלקות האונקולוגיות. מכון אונקולוגי המציע טיפול גם במסגרת של תיירות מרפא מצליח להתחזק כלכלית אך גם מתמודד עם עומס גדול יותר של מטופלים.

השלב הראשון : שלב האבחון

השלב הראשון הוא שלב האבחון הדורש לעתים כמה שבועות או כמה חודשים. אבחנה של סרטן תהיה בחלק מהמקרים ממושכת. קיימים לא מעט מקרים בהם מחלת סרטן מזוהה בשלבים ראשונים כמחלה אחרת וחולף זמן עד שמצליחים לחשוף את הסרטן ולהפנות את החולה במהרה אל מכון אונקולוגי לקבלת טיפול.

את האבחון מבצע האונקולוג בעזרת בדיקות הדמיה (צילומי רנטגן, MRI, סי טי), בדיקות מעבדה ושאר כלים על מנת לקבוע את סוג הגידול, גודלו, מיקומו והתפשטות לאברים נוספים בגוף. שלב האבחון הוא גם השלב בו קובע האונקולוג האם ניתן יהיה להסיר את הגידול באמצעות ניתוח או הליך כירורגי אחד. שלב האבחון הוא שלב חיוני לקביעת תכנית הטיפול ובחירה בטיפול הנכון ביותר כנגד כל גידול.

סקירה של טיפולים אפשריים

על האונקולוג להכיר כמה וכמה סוגים של טיפולים : כימותרפיה, הקרנות, טיפול ביולוגי, טיפול הורמונלי ועוד. כל טיפול מביא עמו יתרונות וחסרונות, רמת סיכון, השפעה. כל טיפול מתאים יותר לסוגים מסוימים של סרטן ופחות לסוגים אחרים. תפקידו של האונקולוג הוא לשקול את כל האופציות, היתרונות והחסרונות יחד עם טיפולים משלימים ושאר מאפיינים של המטופל. לאחר שקלול כל הנתונים מציג האונקולוג בפני המטופל את אפשרויות הטיפול ואת ההמלצות שלו. בחירת הטיפול מתבצעת יחד עם המטופל בהתאם לנסיבות המקרה.

Facebook